Zaterdag 1 juli 2017
geschreven door Ine van den Broek-van Hilst

Een dag van resultaten bekijken en bezig zijn met eigen werkzaamheden.

RUPSBOEK-RESULTATEN
Marjolein heeft toepasselijke stijfselmarmers gemaakt als platbekleding voor een boek met de caterpillarstitch. Het gelinieerde boekblok komt uit een gesloopt ‘Actionboek’! Perfect te gebruiken om te herbinden.
Marjolein paste de door Denninger aangeraden techniek toe voor het maken van de stijfselmarmers: nat papier opspannen, laten drogen en daarna bewerken met de gekleurde stijfsel. Door het opspannen blijft het gemarmerde papier volgens hem mooi strak en zonder plooien en bobbels, zodat het marmerpapier niet meer gestreken of geperst hoeft te worden.
Marjolein kleurde de verf met notenklontjes en tekende rupspatronen met een rietje. Na het bekleden van de band borduurde zij de rupsen om daarna het boekblok in de band te zetten.
Rupsboek van Marjolein.

Een miniatuurboekje met opgezette platten werd door Jopie versierd met de rups-steek die op de rug door de katernruggen gaat. Op het opgeplakte schutblad is te zien hoe de steken van de rups als rechte steken tevoorschijn komen.
Rupsboek van Jopie.


Coby heeft de rups ook door de katernruggen genaaid.

Rupsboek van Coby.

Ik heb een leporello gevouwen van dubbele marmervellen en de diverse gevouwen stroken met Japans papier aan elkaar gezet. Via de site van de vlinderstichting en via Wikepedia heb ik allerlei wetenswaardigheden over rupsen geprint en die uitdraaien met dubbelzijdig tape in de leporello geplakt. De boekband heb ik bekleed met faux leather van kraftpapier, dus het papier bespoten met een water-glycerinemengsel en het daarna verkreukeld en gedroogd. Vervolgens heb ik op de boekband diverse rupsen geborduurd. Omdat de rug van de band steeds in elkaar trok na het aanbrengen van de naaisteken, heb ik de rugbreedte opgevuld met drie lagen shirting om enige stevigheid te verkrijgen. Dat werkte. De titel is gestempeld met losse clear-stempel-letters.
Bert verwacht dat de faux leather zal gaan schimmelen door de glycerine die erin verwerkt is en legt het proces scheikundig uit. Ik ga daarom de band bespuiten met fixeer en hoop daarmee het schimmelen te voorkomen. Ik ben benieuwd wat er in de nabije toekomst zal gaan gebeuren.
Om het boek te sluiten heb ik een deelbare rits aan voor- en achterplat met heen- en teruggaande rijgsteken vastgenaaid. Ik had de rits eerst met een beetje lijm vastgezet om verschuiven te voorkomen, maar achteraf bleek dat geen goed idee want de spanning op de rits trekt toch een beetje het papier los. Ik had beter alleen het uiterste randje met lijm in kunnen smeren. Maar de rits sluit het boek goed af, zodat de leporello er niet uit kan glijden.
Rupsboek van Ine.

Door de rups gekronkeld te laten kruipen, vallen in de rondingen zijn pootjes weg.
Hoe ronder de bochten hoe minder pootjes de rups heeft! In een flauwe ronding blijven de pootjes wel zichtbaar.
Om het beestje toch met pootjes te laten voortkruipen, heb ik er naderhand extra pootjes bijgeborduurd, omdat ik een invalide rups een beetje zielig vond!
Kronkelende rups zonder pootjes in zijn ronding
Kronkelende rups met pootjes in zijn ronding

Fem was vorige maand afwezig en gaat zich daarom nu verdiepen in het maken van de rupssteek. Eerst perforeert ze met de screwpunch een reeks gaten in het karton voor de poten van de rups. Jopie helpt haar op weg met het vormen van de sprieten, de kop en het begin van het lijf. Als Fem daarna even iets anders gedaan heeft, weet ze niet meer precies waar ze gebleven is, maar dan kan ik haar helpen door erop te wijzen hoe je kunt zien met welke draad je verder moet: altijd met de draad die boven de laatste uitkomende draad komt.
Verder hoef je alleen maar 4 gaatjes naar boven te tellen om te weten waar je tussen de poten door moet steken. Nu is het een fluitje van een cent om de rups af te maken.


rups van Fem

PAINT POURING
Jopie heeft geëxperimenteerd met een interessante verftechniek: paint pouring, ofwel verfgieten.

Jopie’s eerste resultaat van paint pouring.

Een techniek waarbij acrylverf of pigmenten vermengd worden met vloeibare pva lijm, water en siliconen. Of vermengd met een medium i.p.v. lijm.
De gemengde verf wordt laagje op laagje in een beker gegoten en daarna wordt de volle beker omgekeerd op een ondergrond. De verf zoekt dan zijn eigen weg en vormt grillige motieven. Door even met een brandertje wat plekken te bewerken kunnen allerlei craquelé-effecten ontstaan.
Het is de moeite waard om op you tube de diverse duidelijke en instructieve filmpjes te bekijken van Annemarie Ridderhof. Haar instructie-video is te vinden via:
https://www.youtube.com/watch?v=1tVgRUU7mfo.

Jopie heeft deze techniek toegepast op triplexplaten om zo de platten voor haar fotoalbum in wording te maken. De zwarte fotobladen voor dit album heeft ze twee aan twee met rode linnen stroken aan elkaar geplakt en daarna genaaid op bandjes die ze maakte van tyvek waarop ze lint plakte.
In de platten heeft Jopie gleuven gefreesd om de platten via de naaibanden aan te kunnen rijgen.
Het is een prachtig fotoboek geworden voor de foto’s van haar 80ste verjaardag.

Fotoalbum ontworpen door Jopie met platten gemaakt met de paint-pouring-techniek

genaaid op Tyvek bandjes met opgeplakt lint

WERKMANTECHNIEK
Jopie wil een gedicht over een appelboom illustreren en heeft daar al een aantal illustraties voor gemaakt met de Werkmantechniek. Hoe het geheel gaat worden is nog de vraag! Maar we krijgen nu al een voorproefje te zien.
Ontwerpen van Jopie uitgevoerd in de Werkmantechniek

LOSSE-BLADEN-BINDING
Jopie heeft een gedeelte van haar tekenwerk gebonden met de ‘losse-bladen-techniek’.
Door het vlak open vallen van deze bindwijze zijn de tekeningen goed te bekijken.

RESTAURATIE PROJECT
Een boek met kapotte touwen en afgescheurde platten. Voor Bert een uitdagende klus om er weer een perfect gebonden boek van te maken.
Hij heeft met beleid de touwen vernieuwd door ze onder de oorspronkelijke naaiing door te halen en daarna uit te vlassen. Het resultaat ziet er goed uit. De platten heeft hij al bewerkt om aan het nieuwe rugdeel te kunnen bevestigen. Nu lijmt hij kapitaalkernen aan kop en staart om handbestoken kapitaaltjes aan te brengen.

Door Bert te restaureren boek

NATUURTEKENINGEN

Bert heeft ooit verteld dat hij vaak bezig is met het tekenen van planten en bloemen en dus vroegen we hem zijn schetsboek eens mee te nemen. Ieder blad van zijn boek is een ware ontdekkingstocht door het plantenrijk. Met grote precisie heeft hij alle details van bloemen en planten weergegeven en beschreven.
Je komt niet uitgekeken en gelezen, maar je hebt af en toe wel een loupe nodig om alles te kunnen bekijken!
Bert houdt ook een blog bij op het internet en het is zeer zeker de moeite waard om regelmatig die pagina’s te bezoeken:
http://natuurtekeningen.blogspot.nl

Pagina uit het schetsboek van Bert: de narcis.

ENKEL EN DUBBEL KAPITAAL
Jan gaat samen met onze ‘kapitaaltjes-expert-Jopie’ kapitaal besteken omdat hij dat nog nooit gedaan heeft. Eerst een enkelvoudig kapitaaltje om de slag te pakken te krijgen en daarna een dubbel kapitaaltje.
Het lukt prima en de resultaten zijn dan ook fraai bestoken kapitaaltjes.

Eenvoudig enkel kapitaaltje, bestoken door Jan

Dubbel kapitaal op aangeplakte kernen
A. Twee strookjes gaas of shirting met een kern van perkament, garen of i.d met naaldruimte ertussen op elkaar plakken .


twee strookjes die op elkaar geplakt moeten worden

B. Deze dubbel geplakte strookjes met naaldruimte ertussen resp. aan kop en staart op de boekblokrug lijmen.

C. Twee draden (ieder 8x de rugbreedte) in afzonderlijke naalden rijgen en de draden aan het einde samen knopen en op de boekrug lijmen.

D. Één draad onder de onderste kern naar voren steken en op boeksnede laten liggen.

Eerste draad die op rug hangt:
1. van achter tussen de kernen door naar voren steken
2. over de bovenste kern van achter tussen de kernen door weer naar voren steken
3. onder de twee kernen door naar achteren
4. 1 en 2 en 3 eventueel diverse keren herhalen.
Heb je genoeg ‘achtjes-windingen’ gemaakt, dan laat je de draad na stap 2 naar voren op de boeksnede liggen.

Tweede draad (C) die op de boeksnede ligt:
5. over de draad die in 4 op de boeksnede gelegd is onder de beide kernen door naar achter
6. 1 en 2 en 3 herhalen, even vaak als in punt 4.

Hetzelfde nu weer met de eerste draad. Etc.


Eenvoudig dubbel kapitaaltje, bestoken door Jan

SCHARNIERENDE JAPANSE BINDING
Marjolein heeft het verslag van ons Meermanno-dagje in mei 2016 tevoorschijn gehaald dat half af op de plank lag. Het moet een scharnierende Japanse binding worden, zoals we in het verslag van juli 2016 beschreven hebben, dus plakt ze aan ieder blad een scharnier van shirting met daarop twee strookjes papier om dezelfde dikte van het dubbele blad te krijgen. Als de stapel klaar is vraagt ze zich af op welke manier ze het beste de gaatjes kan maken.
Volgens ons kan ze de gaatjes door de boekbandplatten het beste maken met de screwpunch, waarbij ze moet letten op het taps toelopen van het boortje, zodat beide boekbandplatten hetzelfde gatenverloop krijgen.
Marjolein gaat rug, staart en kop van het boekblok bekleden, dus kan ze de rug ook eerst verlijmen vóór het boren van de gaten. We raden haar aan met de dremel de gaatjes te boren en Fem adviseert haar de gaatjes van het boekblok groter te maken dan die van de band, om daardoor tijdens het maken van de naaisteken gemakkelijker door te kunnen steken. Daar zie je toch niets van als het boekblok genaaid is, want de boekband bedekt immers de naaigaten.
Als naaisteek gaat Marjolein de ‘huisjessteek’ gebruiken die ze eerst op een proefkartonnetje uitwerkt. Nadat ze gezien heeft dat het ontwerp klopt, kan ze het werk aan het boek voltooien.

proefbordje om de huisjesstee uit te werken

Scharnierende Japanse Binding met het Meermanno-logo in reliëf op het voorplat,
Ontwerp en binding van Marjolein

LEREN BOEK À LA KARLI FRIGGE
Coby gaat verder werken aan haar in leer gebonden boek volgens de methode die Karli Frigge beschrijft in Leren Boeken. Maar......., hoe moest het ook alweer???
Moet de rug verlijmd worden? Wordt het leer op de rug gelijmd? Wat te doen met de leren riempjes?
Fem en ik hebben dat boek in mei 2015 gebonden, maar we zijn de antwoorden op deze vragen helaas vergeten. Dus wordt het voor Coby studeren in het boek van Karli en werken naar eigen inzicht.

Coby werkend aan het in leer gebonden boek à la Karli Frigge

TUNNELBOEK
Ik moet nog steeds een tweede tunnelboek maken van Paul van Ostaijen's gedicht Marc groet ‘s morgens de dingen. Een exemplaar voor Annemiek Hermarij die de illustraties vezorgde.
Iedere dichtregel staat op een dubbel gevouwen blad en vormt een katern.
Ik begin met het trapsgewijs uitsnijden van de vierkanten. Door aftekenen van het uit te snijden gedeelte op de binnenkant van het dubbele blad gaat dat vrij snel en goed.

De harmonicastrook met vouwen van 2 cm zijn op het rilbord gemakkelijk te maken.

Daarna kan ik ieder katern afzonderlijk met een cahiersteek in de dalvouwen naaien.

Uitgesneden vierkanten en harmonicastrook


Naaien van de katernen in de dalvouwen

CHINEES GARENMAPJE
Coby werd vorige maand geïnspireerd door Corrie’s gevilte garenmapje.
Toen bedacht ze dat zij ook nog een gevilte lap had liggen en maakte daar vervolgens eveneens een garenmapje mee.

Chinees garenmapje van Coby

Jopie maakte ook nog garenmapjes en heeft die zeer decoratief versierd. Omdat het een Chinees garenmapje betreft, heeft ze de sluiting heel toepasselijk van een eetstokje gemaakt.

Chinese garenmapjes van Jopie.

Chinees garenmapje met eetstokje-sluiting
ontwerp van Jopie

Het was weer een uiterst interessante, inspiratievolle dag.